onsdag 25 mars 2009

Confucius Wanja, Confucius!

Alltid lika aktuella visdomsord från Confucius. Dra lärdom.

1. Jag hör, jag vet. Jag ser, jag kommer ihåg. Jag gör, jag förstår.

2. Det finns tre sätt att tillskansa sig visdom: För det första, genom reflektion, vilket är nobelt. För det andra, genom imitation, vilket är lätt och för det tredje, genom erfarenhet, vilket är bittert.

3. Den försiktige gör sällan fel.

Det blir endast ett kort inlägg idag då jag har ett "curlinguppdrag".

Länkat: DN

1 kommentar:

  1. Sussi säger:
    Hahaha, minsann..du ligger ute på uppdrag..gör som jag...var så vag med de där uppdragen att varken barnet eller du märker att det liksom bara skedde..allt från hämtning på kalas till kvartssamtal..vag, vag, vag. Men visdom har ytterligare en dimension, som är närliggande erfarenheten som absolut är den bästa..och det är självinsikten. DEn skulle jag vilja säga är A och O..annars blir man som min hyperaggressiva väninna som ordet bortskämd inte ens täcker in..hon säger sig vara Buddist hon! Spännande! Bland det roligaste jag vet för övrigt!
    Nu skrapar ngn Triss i TV och jag fylls av förakt över att de inte har vett att slösa pengarna på något onödigt och kul. Istället säger ju 8 av 10 "det finns alltid hål att stoppa dem i"..och visst gör det väl?

    SvaraRadera