måndag 9 mars 2009

Släpper sargen

Tror bestämt det är dags att ta till orda.

Verkligheten eller snarare avsaknaden av den gör sig ständigt påmind i stort som smått. Det kan vara en verklighetsfrånvänd styrelse som mitt i ett brinnande ekonomiskt lågtryck förordar höjda ersättningar eller en prefabrikerad kantarellsoppa utan kantareller. Visst ställs intellektet på sin kant? Jag dammar av ett vanligt svenskt ord som vi använder allt för lite - overkligt! Vissa dagar känns det som att jag bor och lever i "overkligheten". Den kan riktigt skölja över mig ibland.

Det går knappt en dag utan att jag tvingas halvflåsa "huvudlöst" rakt ut i oljudet av schlager och Dr Phil. Missförstå mig inte. Jag ser varken på schlager eller terapeutiska program på tv men jag upplever det som något jag förväntas göra givet den groteskt stora mediabevakning minsta lilla "ohändelse" ger upphov till. Jag minns med viss glädje den tid då schlager ansågs passé och terapi var något som idkades bakom lykta dörrar.

Antingen har jag kommit i otakt med tiden eller så har tiden kommit i otakt med mig.

Jag har några ledord jag brukar skramla med - relevans, äkthet och kunskap. Det låter kanske krystat och föråldrat men för mig är det viktigt och det är min absoluta övertygelse att det är det för oss alla.

Så, för att knyta ihop säcken lite - den förväntade inriktningen på den här bloggen är små och medelstora skrifter om sådant jag upplever overkligt eller verkligt, relevant eller irrelevant och uttryck för kunskap eller okunskap.

Till verkligheten och vidare!

2 kommentarer:

  1. Underbart inlägg. Jag har också funderat på vad som egentligen hände. Och när?

    SvaraRadera
  2. När? Jag tror det var i början på 80-talet som byggstenarna började hamna fel.

    SvaraRadera