onsdag 18 mars 2009

Snaran dras åt.

Parallellt med att näringslivet bedriver hundskola verkar nu politiker arbeta i skift med att lansera nya lagförslag med inriktning medborgarkontroll. Namnen på verktygen, FRA, IPRED med flera låter mindre dramatiskt än vad de är ämnade för och vad de kan göra med dig som person. Ungefär som AK4.

Jag får känslan av att de tappat kontrollen helt och att de i sin iver skapar nya metoder och verktyg istället för att se över de vi redan har. Varför sådant fokus på svarta inkomster och fildelning när vi har bankrånare yngre än 18 år? När jag läste om de unga bankrånarna tänkte jag att detta var ett minst sagt grovt underbetyg för alla inblandade politiker. Jag skulle skämmas som en hund om jag varit delaktig. Men där lär vi nog inte se någon extrempudel.

Vi har ett rätts- och polisväsende som inte mäktar med nuvarande börda där uppklaringsprocenten tävlar med riksbanken om först till botten. Rättssäkerheten, ett tungt och välanvänt ord i alla demokratier börjar kännas lite mer schlager, lättviktigt och tjillevipp.

Jag känner ett begynnande obehag inför mitt umgänge med staten. Från att ha växt upp med att de var de som gav oss sjukvård, skola, vägar och televerk så har de nu blivit ett allienarat frälse av utförsäljare och Orwellanhängare.

Om kaos är granne med gud torde gud gå att finna i trakterna av Rosenbad just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar