fredag 13 mars 2009

En undersökning är bara en undersökning.

Enligt artikel i DN tycker 8 av 10 att man skall satsa mer på vindkraft. Tydligen är den typiske förespråkaren en högutbildad kvinna som röstar på centerpartiet och bor på landsbygden.

Jag är skeptisk till att man uppnått samma resultat om frågan istället hade varit: Vill du ha ett vindkraftverk på behörigt avstånd från din boplats?

Jag har nämligen praktiskt erfarenhet av att introducera vindkraft på landsbygden. Mina grannar röstar i alla fall på ovan nämnda parti och deras utbildningsnivå torde i de flesta fallen vara av någon eftergymnasial karaktär.

Men se, där blev det blankt nej!

Argumenten varierad från värnande om fåglar som kunde få propellrar i huvudet, obehagliga ljud och en landskapsbild som sett likadan ut sedan Hedenhös och absolut inte fick förvanskas.

Inte en enda av de berörda grannarna var positiva till upplägget. Det hela gjorde mig djupt sorgsen och hela projektet förkastades från min sida.

Kommunen däremot var eld och lågor över min framåtanda och bussade ut drygt 30 politiker och tjänstemän till min gård för att få höra på min idé om närproducerad alternativ energi. Jag fick positivt förhandsbesked från alla instanser men det hjälpte inte för jag hade helt enkelt tappat lusten. För mig som entreprenör är lust lika viktigt som ekonomi.

Undersökningen bevisar enligt mig inte ett skvatt om hur det ser ut i ett "skarp läge". Det är en pappersprodukt som på sin höjd är värd sin vikt i energi. Alltså som eldningsmaterial.

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag ser ord i följd och försök till såväl meningar som stycken men jag kan detta till trots inte begripa riktigt vad du vill säga.

    Dessutom stavar du som en kratta och böjer som en spade.

    SvaraRadera
  3. Bra synpunkter, och jag är övertygad om att dina grannar gjorde rätt!

    Undersökningar som dessa kan ju även besvaras med det politiskt korrekta. Man vet kanske att man efter att man svarat i en undersökning får frågan från en bekant vad frågan var och vad man svarade och därför svarar det s a s bekvämaste, nämligen det man vet att man förväntas svara; det s a s politiskt korrekta. Detta gäller ämnen där frågor har politiskt korrekta svar.

    Intressant är att läkaren Nina Pierponts internationella undersökning visade att 8 av 10 hushåll nära vindkraft inom något år flyttade från sin bostad, där många gjorde det för vindkraftens skull. Även 8 av 10 inom några kilometer från de skramlande visuella sensationer till 160-meterstorn som vindkraft i dag är hade försämrad psykisk och fysisk hälsa p g a vindkraften. Se denna artikel.

    Vidare ger vindkraften klent med energi och kräver fullskalig reservkraft som måste vara fulldimensionerad men slås på och av och därigenom ger energisystemet i dess helhet sämre verkningsgrad. Vindkraft är i sig är nästan dubbelt så dyr som kärnkraft och tredubbelt så dyr som i dag kolkraft är. Från en artikel i Affärsvärlden:

    "Vindkraften växer snabbt i den svenska energibalansen, men förblir ett komplement, eftersom det inte blåser hela tiden. Dessutom är den kostsam för samhällsekonomin.

    – Subventionerna till vindkraften gör den mycket dyr. En tiodubbling av produktionen till 20 terawattimmar per år skulle kosta samhällsekonomin 10 miljarder kronor per år, säger Lennart Hjalmarsson på Handelshögskolan i Göteborg."

    SvaraRadera
  4. Jag har förresten i tidigare undersökningar noterat att skåningarna var mest kritiska till vindkraft. Skåne har väl mest vindkraft.

    (I denna undersökning redovisades svaren per partisympati och Sverigedemokraterna var mest kritiska till vindkraft. De är väl starkast i Skåne.)

    SvaraRadera