måndag 23 mars 2009

Vikten av att leka krig.

Jag vet väldigt lite om hotbilder, försvarspolitik och militärtjänstgöring. Trots detta upptäcker jag att jag är ganska välvilligt inställd till försvarsmakten eller mer ärligt min bild av försvarsmakten. Varje moderna uppdatering av den bilden har mer varit av ondo då de börjat syssla med alldeles för många saker långt ifrån själva grunduppgiften - fredsbevarandet. Är det inte "forskning" kring värdegrunder så är det byte av logotyper eller utredningar om genusfrågor.

Varför är jag då välvilligt inställd till försvaret? Jag gillar idén med allmän värnplikt därför att det erbjuder en relativt verklig och kontrollerad miljö där ungdomar kan få möjlighet att lära känna sig själv genom andra. Det där lät kanske lite väl pseudovetenskapligt men låt mig få utveckla det en smula.
I takt med att samhället blir mer abstraherat är nyttan och nödvändigheten av "verkliga" händelser större än i den gamla världen.
För 50 år sedan kunde du fråga en bataljon om det fanns någon som aldrig huggit ved och troligtvis inte behövt använda fler än fem fingrar för resultatet. Ställer du samma fråga idag lär du behöva en miniräknare. Om du däremot frågar om de digitalt huggit ved i ett nätspel lär du få ett med historien jämförbart resultat.

Man kan i och för sig hävda att man idag, i fjär- och bergvärmesverige inte behöver kunna hugga ved och att om man nu nödvändigtvis måste ha ved så finns det på macken i trevliga små säckar.

Jag använder vedhuggning som exempel men det finns inom det militära en uppsjö av verkliga händelser som är minst lika viktiga. Dra upp en bil ur diket, laga mat utomhus, intimhygien utan dusch, livräddning och byggande av bivack för att nämna några.
Alla dessa verkliga sysslor skapar lika verkliga kunskaper i fler dimensioner än just den specifika sysslan.
Vedhuggning lär dig fler saker än själva svingandet. Det är praktisk material- och hållfasthetslära på en och samma gång. Det erbjuder en uppsjö av logistiskt intressanta utmaningar för att få till en smidig och effektiv tillverkning. Du lär dig att se och känna hur och var en träbit klyvs bäst och efter en stund kommer du till och med att använda din hörsel för att avgöra om träbiten ger sig på ett eller två hugg.

Detta är kropp och hjärna i synergi. Motsvarande digitala upplevelse erbjuder väldigt lite av den varan. Fingrets klickande gör ingen skilland från en träbit till en annan. Det blir ett endimensionellt lärande som har få om några användningområden utanför den digitala världen.

Låt oss bevara möjligheten för våra ungdomar att komma i kontakt med verkligheten genom den allmänna värnplikten. Låt dem åtminstone få använda både huvud och kropp en kort period i livet. Ta inte ifrån dem den möjligheten.

15 kommentarer:

  1. ...plus att vi lär dem att skjuta varandra med vapen också. Helhäftigt!

    Eller inte...

    SvaraRadera
  2. Och på vilket vis är det skadligt? Vi får inte mindre våld i samhället för att vi avskaffar militären. Snarare tvärtom. Fysiskt frustration och taskig kontakt med verkligheten kan vara en lämplig grogrund för alla möjliga kriminella yttringar.

    SvaraRadera
  3. Vapen blir betydligt mindre häftigt efter att man gjort värnplikten. Men det vet du säkert anonym om du gjort värnplikten.

    /Tillsats

    SvaraRadera
  4. Värnplikten är förmodligen en av de bästa utbildningarna i livet när det gäller att få lära sig ta ansvar för sig själv och andra samt få en gedigen kunskap i hur man ska bete sig om det en dag mot alla odds skulle spåra ur i vår fredliga tillvaro.Är klart tacksam idag för att jag fick möjligheten att under ett år få denna utbildning även om jag inte sticker under stol med att det var många tunga ögonblick när t ex kylan en kall vinternatt med minus tjugo grader som trängde sig på under ett vaktpass långt ute i ödemarken strax utanför ett sovande förband denna natt.Men tro fan att det gav en läxa för livet ... ta han om dig själv och de dina om det en dag tyvärr brakar loss i ett yttre hot.Något som kanske många Rosengårdsungdommar nere i Malmö skulle haft glädje av idag där de tycks sakna all form av verklighetsförankring.

    Pansar / Skytte

    SvaraRadera
  5. Jag förstår inte exakt vad Rosengårdsungdomarna skulle lära sig av att leka krig ute i skogen. Bidrar det till verklighetsförankring kanske? Finns det verkligen en korrelation mellan våldet i samhället och minskad värnplikt? Knappast va...
    Nä. Fram för vapenfri skogsmulle där vi lär oss hur man brände lerkrus på stenåldern, och sedan övar vi oss i att kommunicera med varandra runt lägerelden på kvällen.

    SvaraRadera
  6. Vapnen har egentligen ganska lite med saken att gör. Kanske inget alls. Det är de andra sakerna du kommer i kontakt med som ger karaktär. Visst skulle det funka med vapenfria övningar men det måste till ett visst mått av allvar för att det skall "bita i". Och inlägget är inte skrivet som en lösning på problemen i Rosengård utan mer som en generell lösning på hur man ger ungdomar verkliga upplevelser. Alla har inte möjlighet att själv skaffa sig verkliga upplevelser så där gör den allmänna värnplikten en insatts. Tänk bara på hur mycket du själv växte när du byggde din studio. Du kanske inte såg det själv men jag gjorde det i alla fall.

    SvaraRadera
  7. Nåja, inte minst Rosengårdsungdomar mår nog bra av den värnplikt vi idag känner. Rosengårdsungdomar likaväl som Svenssons egna ungdomar. Tillsammans. Samtidigt. Med en gemensam uppgift – vedhuggning, första hjälpen vid en olycksplats eller att ta en kulle hållen av en påhittad fiende. Integration när den är som enklast och bäst. När lite av barnasinnet fortfarande finns kvar.

    Ordentlig kapitalförstöring om/när värnplikten avskaffas. Att blanda och ge ungdomar, ofta långt från hemmen, har så oändligt mycket mer att ge än bara vapenföring, vilket i sig också ger en viss slags mognad som Anonym antyder.

    SvaraRadera
  8. Stöt > Mycket bra sammanfattat och uttryckt!

    SvaraRadera
  9. Den allmäna värnplikten som vi känner är snart/redan en relik. Teknologin består inte enbart av AK-4:or och längdskidor längre. Så kapitalförstöring om något är att utbilda en totalt värdelös och ineffektiv armé. Klart är att vi ska delta i internationella fredsinsatser och till dessa styrkor räcker sannolikt frivilliga.

    Att värnplikten skulle främja någon typ av integration ser jag inte alls. Efter nio månader är alla tillbaka på steg ett, hemma igen. Ingenting förändras. Integration sker i skolan, på bostad- och arbetsmarknad; inte inom det militära.

    Angående inlägget så ställer jag mig aningen frågande till "verkliga" upplevelser. Verkliga för vem?

    Essensen i inlägget tycker jag är klockrent. Har lärt mig massor av mina egna projket och har inte minst Simulacra att tacka för det. Aktiviteter med kropp och hjärna i synergi borde alla ungdomar få möjlighet till. Dock i ett annat format än värnplikt. Ett något mindre aktoritärt sådant där men ser både gruppen och människan.

    SvaraRadera
  10. Beträffande integration kan man väl knappast bortse från den faktiska tiden man spenderar tillsammans under själva värnplikten. Summan av alla möjligheter är större än delarna. Att mötas i en trappuppgång ger en viss integrationspoäng. Att skita i skogen på en planka ger en annan.

    Verkliga händelser är sådant som inbegriper lika eller olika delar av hjärna och kropp och skall helst även ha viss anknytning till våra mänskliga grundfunktioner. Att laga mat tillsammans är en verklig händelse. Att spela CS på nätet är en till stor del overklig händelse.

    Och slutligen som jag sade i förra kommentaren - det är inte vapnen eller det militära per se som är det viktiga. Det är samvaron, strukturen, målen och görandet. Och när detta finns tillgängligt är det kapitalförstörande att ta bort det.

    SvaraRadera
  11. Jag kan inte annat än tolka det som att du betsämmer vad som är mer eller mindre verkligt. Vilket förmodligen de allra flesta gör. Högst subjektivt alltså.

    Jag är med på noterna som jag skrivit, men lumpen är inte till för alla.

    2008 inskrevs 28% av de som mönstrade till befattningar inom värnplikt. Av dem var kvinnor en försvinnande liten del. Alla kvinnor får dessutom inte mönstra även om de så vill (och det vill de i allt större omfattning). "För dyrt med mönstringsplikt för kvinnor" enligt politiker. Det gör att runt 10% av dagens ungdomar faktiskt gör lumpen. Det borde rimligen ta udden av integrationsargumentet. Militären i sin nuvarande form är en exkluderande, omodern och kostsam institution. Om inte lägga ner: Gör om, gör rätt. Over and out sergent.

    SvaraRadera
  12. Broder, det är väl i alla fall "verkligare" att, verkligen, göra saker på riktigt än att simulera dem i en dator?

    SvaraRadera
  13. Brorsan > Du har en poäng i ditt sista argument om andelen som faktiskt får göra lumpen - I'll give you that.

    I övrigt får du ta och pallra dig hit snart så skall vi göra lite verkliga saker. Ledord, traktor, motorsåg och timmer. Eventuell vapenhantering får bli en senare fråga.

    SvaraRadera
  14. Anonym > Nej, egentligen inte. Det är väl fortfarande på riktigt även om det sker i en simulerad värld? Det handlar om att man generaliserar begreppet som jag ställer mig mot.

    Simulacra > Låter kul! I april så...

    SvaraRadera
  15. Broder, jag föredrar att begreppet verklighet generaliseras, så vi inte går vilse in i en låtsasvärld.

    Om vi hamnar där är möjligheten att manipulera oss obegränsad.

    Om du inte instämmer kanske vi kan avgöra spörsmålet medelst tvekamp?

    /med glimt i ögat

    SvaraRadera