tisdag 17 mars 2009

Det mobila kontorets förbannelse.

Som uppväxt med stationära, byggstensliknande fläktmonster till datorer kom de bärbara som en frälsning. Efter de första trevande försöken är de idag fullt mobila enheter med få hinder att arbeta precis var, hur och när man vill.

Full frihet?

Jag har lagt märke till att det mobila kontoret har en tendens att sprida ut sig likt ett mycel - vart jag än vänder mig hittar jag små kontorslämningar. Såväl när- som forntida. Förra årets deklarationskontor, gårdagens räkningskontor och så vidare.

Mobiliteten har resulterat i oordning. Likt ekorren letar vi räkningar vars bäst före datum inte gått ut. Små högar av administration gör arbetet ständigt närvarande. Skiljelinjen mellan fritid och arbete är upplöst.

Mindre väldefinierade rum för uppgiften kräver större själsliga utrymmen.

- Simulacra

Mer om moderna paradoxer i framtida inlägg. Nu skall jag ut i skogen och skapa lite ordning med motorsågen.

4 kommentarer:

  1. Instämmer. Det är väl förstås mest ett problem för den hemarbetande egenföretagaren, och mobiliteten löser upp gränsen mellan arbete och privatliv ännu mer.

    Och högarna av papper letar sig in på alla plana ytor i hushållet.

    Sedan tar barnen efter och gör det samma.

    Kaos är granne med gud.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag i alla fall med min mobila motorsåg skapat lite ordning i askallén.

    SvaraRadera
  3. Det finns en förebild inom området ordning och reda.

    http://www.youtube.com/watch?v=0zUbyL6yez4

    SvaraRadera
  4. brorsan > De där är episka! Så, bra! Hade helt glömt dem.

    SvaraRadera